12:10
Віктор Бобок
Вітаємо в нашому проекті “ЛІчка”! Як завжди - ніякої цензури або редагування. Тільки щирі відповіді у режимі живого спілкування.
12:10
Цього разу у нас буде дуже цікава розмова з Мері Ротарь - співзасновницей та СЕО компанії IAMPM - лабораторії нетехнічної IT освіти, спільноти project, product, sales та marketing спеціалістів. Мері - досвідчений Product Manager та консультант в питаннях бізнесу та управління проектами. Тож сподіваємось вам буде цікаво!
12:11
Привіт Мері!
12:11
Розкажи нам, будь ласка, про себе, свій шлях та про те, звідки бере свій початок школа IAMPM?
21:17
Мері Ротарь
Привіт! Дякую, що покликав до вас.
Ну в мене шлях справжнього нетехнічного фахівця. Починала карʼєру в маркетингу 11 років потому, його тоді називали просто рекламою. Потім деякий час пропрацювала в консалтингу, просувала різні цікаві проєкти з офлайн та онлайн світів, але вже тоді дуже мріяла стати керівником продукту. Мені набридло, що інколи доводиться рекламувати те, що мені самій не подобається.
Доля мені посміхнулася і в одному IT проєкті, де я тоді працювала звільнився продакт менеджер, а я стала на його місце так як найліпше за всіх розуміла куди треба рухатись проєкту. Саме тоді відчула як складно, коли ти не розумієш як спілкуватися з розробниками їх мовою. Мене тоді дратувало, що якщо я можу собі уявити якусь фічу, то це зовсім не означає, що її можна розробити. Потім були ще продукти...
Ну а далі вже закінчується моя особиста історія і почитається історія IAMPM.
Ну в мене шлях справжнього нетехнічного фахівця. Починала карʼєру в маркетингу 11 років потому, його тоді називали просто рекламою. Потім деякий час пропрацювала в консалтингу, просувала різні цікаві проєкти з офлайн та онлайн світів, але вже тоді дуже мріяла стати керівником продукту. Мені набридло, що інколи доводиться рекламувати те, що мені самій не подобається.
Доля мені посміхнулася і в одному IT проєкті, де я тоді працювала звільнився продакт менеджер, а я стала на його місце так як найліпше за всіх розуміла куди треба рухатись проєкту. Саме тоді відчула як складно, коли ти не розумієш як спілкуватися з розробниками їх мовою. Мене тоді дратувало, що якщо я можу собі уявити якусь фічу, то це зовсім не означає, що її можна розробити. Потім були ще продукти...
Ну а далі вже закінчується моя особиста історія і почитається історія IAMPM.
21:46
Віктор Бобок
слухай😃твою першу відповідь вже можна розбити на два великих кейси-докладу. Перший це про "як рекламувати або як не рекламувати те, що тобі не подобається але це твоя робота" а другий це "Уявити якусь фічу, яку не факт що можна розробити" )))) так знайому багато кому
21:48
але ж ми рухаємося в хронологічній послідовності до IAMPM. Логічні питання стосовно цього: якими були перші курси, наскільки складно було почати працювати у цьому напрямі, з якими труднощами стикалися?
22:00
Мері Ротарь
В той час, коли я працювала в ролі Product Manager, мій чоловік Ярослав Ротар був на ролі PMO в іншій IT компанії і одночасно викладав проєктний менеджмент в декількох школах. Так зʼявився його авторський курс DAO PM. А ще виявилось, що біль розуміння технологій для нетехнічних фахівців — це не тільки наша особиста проблема і зʼявилася ідея TechMind — курса про те, як розмовляти з розробниками їх мовою. Ця ідея інші школи не зацікавила, і ми вирішили робити курс самостійно. Я почала нас просувати, Ярослав і наш друг програміст Дмитро (зараз працює в Readdle) викладати.
Все це захоплювало, потребувало все більше часу і поступово хоббі перетворилося в невеличке підприємство.
Труднощі були поперше моральні — було дуже лячно йти з компаній на самозабезпечення, та ще й вдвох. Також перші пів року ми працювали з дома, оселя перетворилася на офіс. Та й розвивали все на свої гроші, бо брати інвестиції не хотілося. В кожного, хто їх пропонував було своє бачення нашого майбутнього. Наприклад казали: «Та що ви тими менеджерами займаєтеся, вчіть програмуванню, ось там гроші. А менеджерів, та скільки їх там, сотні, тисячі по країні?»
А нам було важливо як раз щоб менеджерів почали поважати та нетехнічне IT побачили.
Все це захоплювало, потребувало все більше часу і поступово хоббі перетворилося в невеличке підприємство.
Труднощі були поперше моральні — було дуже лячно йти з компаній на самозабезпечення, та ще й вдвох. Також перші пів року ми працювали з дома, оселя перетворилася на офіс. Та й розвивали все на свої гроші, бо брати інвестиції не хотілося. В кожного, хто їх пропонував було своє бачення нашого майбутнього. Наприклад казали: «Та що ви тими менеджерами займаєтеся, вчіть програмуванню, ось там гроші. А менеджерів, та скільки їх там, сотні, тисячі по країні?»
А нам було важливо як раз щоб менеджерів почали поважати та нетехнічне IT побачили.
22:05
Віктор Бобок
щоб читачам було зрозуміло - скільки саме років тому ви почали? Або скільки повних років виповнилося школі?
22:09
Мері Ротарь
Шість повних років, в нас весною був день народження :)
22:49
Віктор Бобок
що ж ... ти так вичерпно відповіла на питання про початок. Це рівень! Бо я планував спитати про вашу мотивацію але все зрозуміло
22:52
То був стартер-пак проблем. Тому неможливо не спитати за наступний етап - масштабування. Відомо, що саме з цим етапом багато хто не може впоратись і класні ідей й власне бізнеси сгорають тут як в атмосфері
22:53
Які критичні перешкоди та виклики ти пригадаєш на етапі розвитку школи? Як ви їх долали?
19:34
Мері Ротарь
Хах, досвід в копірайтингу не дає мені писати короткі тексти, скільки не намагаюсь ;)
Тож, пак проблем маштабування: тадам!
1. Спочатку було складно виходити онлайн. Ми ж починали з живих лекцій в Одесі, встигли зробити дуже комплексні навчальні воркшопи. Коли виходили в онлайн все це треба було перебудовувати. Було складно, але до сьогодення пишаюсь тим, як ми переробили воркшоп Дизайн-мислення на курсі ProductMan, це був виклик!
2. Другим викликом стало зростання команд. Через кількість продуктів, вже не можна було про все домовитись на зустрічі чи одразу обмінятись думками, зʼявилась окрема Product Team. Розробка та поліпшення освітніх продуктів стала окремим процесом з Roadmap та іншими артефактами, все як в IT.
3. Потім і цього стало замало і ми поділилися за напрямками освітніх програм. Хтось став займатись тільки проджектами а хтось тільки бізнес-аналітиками…
І ось два останніх кроки виглядають просто як необхідні етапи, але на практиці це повна перебудова компанії, процесів та комунікації. Це складно і не дуже приємно, бо нові процеси спочатку працюють гірше ніж звичні старі.
Тож, пак проблем маштабування: тадам!
1. Спочатку було складно виходити онлайн. Ми ж починали з живих лекцій в Одесі, встигли зробити дуже комплексні навчальні воркшопи. Коли виходили в онлайн все це треба було перебудовувати. Було складно, але до сьогодення пишаюсь тим, як ми переробили воркшоп Дизайн-мислення на курсі ProductMan, це був виклик!
2. Другим викликом стало зростання команд. Через кількість продуктів, вже не можна було про все домовитись на зустрічі чи одразу обмінятись думками, зʼявилась окрема Product Team. Розробка та поліпшення освітніх продуктів стала окремим процесом з Roadmap та іншими артефактами, все як в IT.
3. Потім і цього стало замало і ми поділилися за напрямками освітніх програм. Хтось став займатись тільки проджектами а хтось тільки бізнес-аналітиками…
І ось два останніх кроки виглядають просто як необхідні етапи, але на практиці це повна перебудова компанії, процесів та комунікації. Це складно і не дуже приємно, бо нові процеси спочатку працюють гірше ніж звичні старі.
19:46
Доречі долали за допомогою простих логічних дій. Імплементуємо новий підхід, ставимо перед собою ціль, потім дивимось досягнули чи ні, аналізуємо, питаємо фітбек. Досліджуємо не тільки цифри а й що каже команда і обовʼязково який зворотній звʼязок студентів. Потім внести зміни, повторити.
Як впроваджувати зміни загальновідомо але ніхто не казав, що в процесі це буде легко. Освітній бізнес в сучасному вигляді існує років десять. Ми по суті всі разом його створюємо і шукаємо як саме це буде приносити найбільшу користь світу.
Як впроваджувати зміни загальновідомо але ніхто не казав, що в процесі це буде легко. Освітній бізнес в сучасному вигляді існує років десять. Ми по суті всі разом його створюємо і шукаємо як саме це буде приносити найбільшу користь світу.
10:55
Віктор Бобок
Так) дякую за такі розгорнуті відповіді 😃 це добре коли є що розповісти
10:55
але готуйся. Ще є що спитати!😃
10:56
давай закриємо тему масштабування ще одним питанням. У яких країнах ви зараз представлені, де плануєте масштабуватись ще більше і які нові ринки збираєтеся завойовувати у майбутньому?
19:14
Мері Ротарь
Представлені зараз в Україні, Польші та у середній Азії, в першу чергу у Казахстані (але й в Киргизстані та Таджикистані). Дуже важливо поширювати свою географію, щоб світ чув українське слово. Для нас було приємним сюрпризом, що в тому ж Казахстані нам кажуть, що вони навмисно шукають українські школи, щоб не йти до російських. Це гарний знак для всієї нашої країни! Також ми плануємо вихід на Румунію.
19:17
Віктор Бобок
Я щиро бажаю вам успіхів та перемог на шляху нових великих викліків!
19:19
Я не можу не спитати у тебе як у управлінця таке питання: який у вас штат викладачів, маю на увазі як українську, так і закордонну філію? Та й взагалі скільки людей на вас працюють та наскільки складно керувати такою командою?
19:28
Мері Ротарь
Дуже дякую за підтримку!
Викладачів в нас більше 200 зараз. Тих з кім постійно працюємо кожного місяця десь 80.
Для нас дуже важливо, щоб зайняття на якусь тему вів той, хто нещодавно робив те що розповідає руцями, а не теоретики.
Наприклад, ну не може одна людина знати як робити всі речі в Product Management в усіх типах продуктів і в компаніях різного розміру. Тому якщо на курсі тільки один спікер — це точка зору з одного боку. Ну а про можливість персональної перевірки домашніх завдань в такому випадку я зовсім мовчу. Тому в нас не так.
Ну і команда через це під 70 людей.
Викладачів в нас більше 200 зараз. Тих з кім постійно працюємо кожного місяця десь 80.
Для нас дуже важливо, щоб зайняття на якусь тему вів той, хто нещодавно робив те що розповідає руцями, а не теоретики.
Наприклад, ну не може одна людина знати як робити всі речі в Product Management в усіх типах продуктів і в компаніях різного розміру. Тому якщо на курсі тільки один спікер — це точка зору з одного боку. Ну а про можливість персональної перевірки домашніх завдань в такому випадку я зовсім мовчу. Тому в нас не так.
Ну і команда через це під 70 людей.
19:30
Складно, ще й мовний барʼєр, я наприклад не знаю польської. Але в мене сильні лідери напрямків та дуже завзята команда, всі рухаються окрім за все мотивацією нести світло знань та робити це гарно та цікаво!
19:31
Віктор Бобок
хто ваш головний конкурент в Україні? і чи ця конкуренція мотивує вас?
19:32
маю на увазі мотивує додатково)
19:42
Мері Ротарь
Гарне питання! Навіть не хочеться образити когось з конкурентів. Назву якихось трьох — образиться хтось четвертий, що не назвала :).
Якщо серйозно — такої лінійки нетехнічних професій як в нас ні в кого немає. Є дуже гарні школи які займаються тільки початківцями, є ті в кого гарно представлена освіта по одному напрямку, наприклад BA. Тому по різних курсах в нас різні головні конкуренти. 20 найвпливовіших шкіл були представлені в IT Generation. Частіше за все це школи з цього списку, як і ми.
І так конкуренти підштовхують! В Україні дуже крута комерційна освіта. Не просто ж так це наші проєкти виходять на Польшу, а не Польські до нас!
Якщо серйозно — такої лінійки нетехнічних професій як в нас ні в кого немає. Є дуже гарні школи які займаються тільки початківцями, є ті в кого гарно представлена освіта по одному напрямку, наприклад BA. Тому по різних курсах в нас різні головні конкуренти. 20 найвпливовіших шкіл були представлені в IT Generation. Частіше за все це школи з цього списку, як і ми.
І так конкуренти підштовхують! В Україні дуже крута комерційна освіта. Не просто ж так це наші проєкти виходять на Польшу, а не Польські до нас!
19:49
Віктор Бобок
Так. Нам усім потрібно робити якомога більше щоб українські продукти та сервіси були конкурентні в світі та мали належну високу репутацію
19:53
Я пропоную перш ніж ми перейдемо до блоку питань які будуть особливо актуальні для зацікавлених у освіті людей, розглянути в декілька тезисів ваш маркетинг
19:56
Які канали для вашої ніші особливо ефективні? Яке місто посідає "сарафан" між інших каналів? Наскільки ефективно Youtube та ваші безкоштовні освітні івенти залучають нових студентів чи це більше про утримання та PR?
20:53
Мері Ротарь
Сарафан завжди працює гарно. В нас є окремі менеджери з працевлаштування і ми кожного місяця працевлаштовуємо новачків, в сьогоденні це важливо і тому про нас розповідають. Навіть маємо оплату після працевлаштування.
Наші безкоштовні івенти також приваблюють достатньо багато нових студентів. Вони вже користі та цікаві і це тільки 1% з тих 100% корисного, що може бути на курсі. Коли люди бачить нас не за привабливим малюнком з таргетингу а відверто як є на вебінарі, їй легше прийняти рішення.
Ну і як у всіх працює вся маркетингова воронка у купі. Тут важлива синергія.
Наші безкоштовні івенти також приваблюють достатньо багато нових студентів. Вони вже користі та цікаві і це тільки 1% з тих 100% корисного, що може бути на курсі. Коли люди бачить нас не за привабливим малюнком з таргетингу а відверто як є на вебінарі, їй легше прийняти рішення.
Ну і як у всіх працює вся маркетингова воронка у купі. Тут важлива синергія.
21:20
Віктор Бобок
Так звісно! Ти як раз добре розпочала тему саме освіти
21:22
До цього ті вже окреслила певні речі що до місії та цінностей при розробках програм для студентів. Але цікаво яким чином ви забезпечуєте актуальність програми навчання та стежите за змінами в індустрії нетехнічного IT?
22:02
Мері Ротарь
Ми постійно моніторимо ринок та вакансії різноманітними засобами (ще раз нагадаю про спеціальних менеджерів з працевлаштування як окрему професію в нашій команді). Як тільки щось бачимо нове — оновлюємо курс.
Ну і звичайно дивимося на задоволеність студентів, результати за працевлаштуваннями та підвищення по карʼєрі.
Ми не лінуємось оновлювати курси)
Ну і звичайно дивимося на задоволеність студентів, результати за працевлаштуваннями та підвищення по карʼєрі.
Ми не лінуємось оновлювати курси)
22:04
Віктор Бобок
Гадаю ти в курсі що зазвичай для новеньких на ринку праці сам біль у досвіді. Не всі компанії люблять обучати...натомість люблять людей с досвідом
22:04
тож логічно запитати
22:04
Які можливості для практичного застосування знань та навичок ви надаєте своїм студентам під час навчання?
09:45
Мері Ротарь
Ну поперше роботу над власним проєктом і його захист наприкінці курсу. Це в кожній програмі. В процесі ми робимо все, що знадобиться в реальних проєктах. Там, де буде цінуватися робота в команді, працюємо командами.
По друге ми додаємо в програми невеличкі навички, які не безпосередньо стосуються професії, але часто є в вакансіях або питання за ними будуть на співбесіді: Jira, прототипування та розуміння принципів UX, тощо.
По третє — тестова співбесіда, приклади тестових завдань з можливістю тренуватись, продуманий карʼєрний план та підбір вакансій. Зазвичай цей страх роботодавців можна обійти і показати свої сильні сторони, якщо знати як правильно себе подавати.
По друге ми додаємо в програми невеличкі навички, які не безпосередньо стосуються професії, але часто є в вакансіях або питання за ними будуть на співбесіді: Jira, прототипування та розуміння принципів UX, тощо.
По третє — тестова співбесіда, приклади тестових завдань з можливістю тренуватись, продуманий карʼєрний план та підбір вакансій. Зазвичай цей страх роботодавців можна обійти і показати свої сильні сторони, якщо знати як правильно себе подавати.
11:21
Віктор Бобок
Як ви оцінюєте успіх своїх випускників? Чи є якісь метрики чи показники, які ви використовуєте для виміру їх досягнень?
12:31
Мері Ротарь
Кількість працевлаштуваннь та підвищень серед тих, хто успішно закінчив курс. На курсах для досвідчених проводимо опити серед випускників, що вдалося втілити в роботу. Теж саме на курсах для компаній. Також підказуючую метрикою є те, скільки студентів та компаній нас рекомендують та повертаються.
12:36
Віктор Бобок
О, ось тут потрібне уточнення стосовно працевлаштування
12:36
Яка роль співпраці з компаніями грає у вашій школі? У вас є партнерства з роботодавцями або стажування для студентів?
22:08
Мері Ротарь
В нас є компанії партнери, які скидають нам свої вакансії та стажування перед тим як опублікувати на сайтах. Це допомагає двом сторонам: студентам, які закінчили курси і самій компанії — не треба витрачати час на пошук та можно дізнатися більше про кандидата.
Інколи компанії навіть просять нас поширити їх неопубліковані на сайтах вакансії в нашому ком’юніті не тільки серед студентів. Кажуть так більш релевантні відклики ніж зі звичайного пошуку кандидатів.
Інколи компанії навіть просять нас поширити їх неопубліковані на сайтах вакансії в нашому ком’юніті не тільки серед студентів. Кажуть так більш релевантні відклики ніж зі звичайного пошуку кандидатів.
22:34
Віктор Бобок
З ваших студентів-випускників є якась конкретна історія успіху, якою б ти поділилася?
14:10
Мері Ротарь
Я люблю історії людей, які вже ближче до 40 радикально змінювали професії і в них вийшло. Наприклад, Олексій Суботін, 17 років працював в туристичні агенції, але із зрозумілих причин з туризмом зараз не дуже. До цього хотів стати тестувальником, 7 місяців шукав роботу, а потім пройшов курс DAO PM, став проджектом і майже одразу знайшов роботу. Зараз він працює Junior PM в ІТ компанії.
Взагалі їх багато, не тільки молоді йдуть в IT. Є і бізнес-девелопери і бізнес-аналітики, можу лінки на блог додати, де ми публікуємо історії, але не уявляю собі людину, яка буде переписувати з зображень))
Взагалі їх багато, не тільки молоді йдуть в IT. Є і бізнес-девелопери і бізнес-аналітики, можу лінки на блог додати, де ми публікуємо історії, але не уявляю собі людину, яка буде переписувати з зображень))
15:06
Віктор Бобок
лінку залиш. Нашім читачам буде цікаво!
15:06
Що ж будем наближатися до завершення а тому декілька загальних питань
15:06
Чим школа IAMPM допоможе і як впишеться у систему освіти майбутньої України, яка перемогла та почала будувати нову, просунуту, розвинену країну?
15:40
Мері Ротарь
Ось в цій категорії на блозі багато чого на цю тему: https://iampm.club/ua/category/vidguki/ . Також можна побачити відео та пости в наших соцмережах
15:46
Ми будемо допомагати країні айтивізовуватись і далі. Ми вже це робимо, після перемоги зможемо ще більше. Айтивізація — це не про кількість розробників, а це про те — наскільки IT зрозуміло кожному. Ми робимо його зрозумілим!
15:48
А, ще забула додати: ми це будемо робити весело та цікаво! ;)
15:52
Віктор Бобок
😃гарне оптимістичне доповнення
15:52
Тоді роскажи як ти сама продовжуєш розвиватися та вчитися? Які джерела інформації та професійного зростання ти рекомендуєш своїм студентам? або нашим читачам)
11:40
Мері Ротарь
Я обожнюю книжки та рекомендую багато читати, не тільки професійну літературу, а й художню. Я багато читаю і слухаю як про бізнес так і про наш мозок, наприклад чи соціологію. Останнє Behave Robert Sapolsky.
Далі це подкасти та вебінари, лекції. Я підписана на декілька англомовних (Freakonomics Radio, Marketing School, The secret thoughts of CEOs).
На курсы також ходжу. На наші і не тільки. І зараз думаю про якийсь акселератор.
Далі це подкасти та вебінари, лекції. Я підписана на декілька англомовних (Freakonomics Radio, Marketing School, The secret thoughts of CEOs).
На курсы також ходжу. На наші і не тільки. І зараз думаю про якийсь акселератор.
09:21
Віктор Бобок
супер! а тепер час для бліц-питань. Їх три , вони останні і я буду їх ставити в зворотньому відліку
09:22
3. Яка порада ти б дала собі в минулому, коли тільки починала свій шлях?
12:32
Мері Ротарь
Не лякатися та діяти, все буде добре)
12:32
Віктор Бобок
2. Яку б ти дала пораду людям, які починають вчитися новому з чистого аркуша?
12:35
Мері Ротарь
Ха-ха) хочеться сказати теж саме, але не буду повторюватись.
Пережити перші два-три тижні і не думати що «я тупий». Далі буде легше, просто не пресуйте себе, так мозок працює.
Пережити перші два-три тижні і не думати що «я тупий». Далі буде легше, просто не пресуйте себе, так мозок працює.
12:35
Віктор Бобок
3. Чи замінять машини людей в освіті?
12:38
Мері Ротарь
Ні, але доповнять. Людині потрібна людина, вона запалює світло і дає надію!
12:56
Віктор Бобок
Що ж) таким чином ми завершуємо нашу без перебільшень мега-цікаву бесіду в рамках "Лічки"
12:57
Дуже дякую тобі за участь! І щиро бажаю успіхів та сталого розвитку..як особистого так і корпоративного
16:14
Мері Ротарь
Дякую за цікаві питання, було дуже приємно поспілкуватись!